Hvert år dukker de opp; trendene du må vite om for det neste året. Som regel servert som en liste over viktige ting du må mestre hvis du skal være i front i kampen om gull.
Trender er vel og bra, men de er som regel ikke noe mer enn nettopp en trend. Noen trender kommer og går like fort som de oppstod, mens andre trender forandrer hvordan vi arbeider over tid. Trender er viktig i den forstand at de sier noe om hvilken retning vi beveger oss i og hvilke utfordringer som ligger i nær framtid.
Så, om kanskje noe motvillig, ser vi i krystallkulen og definerer noen av trendene for 2023 og hvilken effekt de vil ha for deg. Enten du er annonsør, byrå eller befinner deg et sted midt imellom.
Mer blackbox og mindre kontroll. Eller?
Med mer automatisering blir også mer data utilgjengelig og det blir vanskeligere å kontrollere deler av markedsføringen. På godt og vondt. Det å slippe kontroll er alltid skummelt, men også uunngåelig over tid når vi jobber med plattformer som utvikler seg i dagens tempo og retning. Vi ser at vi som annonsører og byråer har mindre kontroll enn tidligere og dette ser ut til å være en trend som vedvarer.
Det vi mister mer kontroll over er et resultat av at kompleksiteten er såpass stor at det er en del oppgaver som ikke egner seg for mennesker å styre. Med mindre kontroll over enkelte parametere kommer større muligheter for påvirkning på andre og kanskje viktigere områder som strategi og kommunikasjon.
Mer kreativt og godt faglig arbeid
Vi kan ikke lene oss på data og algoritmer alene. Med strengere krav til bruk av data og færre muligheter for å styre budskap manuelt, er vi avhengig av enda bedre håndverk. Dette gjelder både innen kommunikasjon, strategisk utforming av budskap og tilpasning av markedsføringen til de kundene vi ønsker å nå.
For enkelte vil dette føles som et skritt tilbake, men etter vårt syn handler det om et fornuftig fokus på faglig dyktighet og mer gjennomtenkte markedsføringsstrategier.
Ikke glem Facebook
Facebook er fortsatt en av de største plattformene og fungerer usedvanlig godt – brukt riktig. En plattform som ikke skal levere tiktok-ifisering, men som er meget effektiv på det den er god på. Det er ingen hemmelighet at Facebook ikke er det det en gang var, men sannheten er at det fortsatt er veldig mange som bruker både denne kanalen og de andre kanalene som ligger under Meta, eksempelvis WhatsApp og Instagram.
Om du jobber med markedsføring i Meta lønner det seg å utnytte seg av mulighetene som